Nostalgi (1) – Uppkopplingen

aug 24, 2022 | Internet

Vi som använde internet på 90- talet kommer ihåg tre saker som var så irriterande. Pappa tjatade om att det var dyrt, ljudet som modemet hade ekade i hela huset och ringde någon kopplades man ner

Idag är det både snabbt och enkelt att surfa runt på webben men så har det inte alltid sett ut. För att kunna skapa en uppkoppling och komma ut på internet för att börja surfa behövde man nämligen ett modem. Plastlådan kopplades in, med hjälp av en kabel, i ett ledigt telefonuttag och via den ringde man upp sin internetleverantör och på så sätt kunde man surfa ut på internet. Det var ingen snabb process och modemet hade ett speciellt ljud som inte liknar något annat. Idag räcker det att spela upp de ljudet och de allra flesta kommer kunna pricka rätt vilket ljud det är. Nästa problematik var att försökte någon annan i familjen ringa ett samtal eller någon försökte ringa hem till en bröts uppkopplingen och man fick börja om igen. Det gick långt ifrån lika snabbt som de gör idag och man tröttnade på att sitta och vänta.

Det var också relativt dyrt att sitta uppkopplad så visst hade man regler för hur länge man fick sitta och surfa. Detta berodde på att Telia hade ett naturligt monopol på telefoni och därför hade man inte bara en månadsavgift utan även en minuttaxa som tickade på under tiden du satt uppkopplad. Detta var något som föräldrarna höll kolla på och tjatade om att nu är det dags att stänga av innan det blir för dyrt.

Mer läsning inom samma ämne

Upptäck Världens Händelser med Twingly News API

Upptäck Världens Händelser med Twingly News API

I en värld där tekniken förändrar vårt samhälle dagligen är information viktigt, det avgörande att ha tillgång till de senaste nyheterna från hela världen. Med Twingly News API kan du enkelt och effektivt integrera nyhetsinnehåll från olika källor i din egen plattform...

Telefonväxel och företagstjänster för kommunikation

Telefonväxel och företagstjänster för kommunikation

I det snabbt föränderliga affärsklimatet har företag ständigt letat efter innovativa sätt att effektivisera sin kommunikation och förbättra kundtjänsten. Med framväxten av digital teknik har telefonväxlar och företagstjänster blivit en oumbärlig del av modern...